Interactieve spelmaterialen, bevorderen de creativiteit en sociale emotionele ontwikkeling van 4 tot 8 jarige kinderen in het basisonderwijs.  Zo begon mijn afstudeerscriptie in juni 2006 en daar staan we nu, 10 jaar later in een tijd waar de iPad en mobiele toepassingen niet meer weg te denken zijn. Met zoveel ontwikkeling in interactie en educatie moet het wel gegroeid zijn en dat is inderdaad waar. Vandaag kwam ik op internet een voorbeeld tegen van wat ik 10 jaar geleden voor ogen had met mijn scriptie, en opeens zag ik om mij heen hoe onbewust de interactieve spelmaterialen ook in ons huishouden hun intrede hadden gedaan. 

In mijn scriptie ga ik uitgebreid in op de manier waarop kinderen gestimuleerd worden op sociaal emotioneel vlak en hoe hun creativiteit ontwikkeld kan worden. Ik onderzoek het non-sociale karakter, het data verzamelen van de ICT, het effect die educatieve software heeft op de noodzakelijke sociale ontwikkeling van kinderen en de gevolgen van computers in de onderbouw. Uit mijn onderzoek komt duidelijk naar voren dat interactieve spelmaterialen kinderen kunnen helpen bij hun creatieve en sociaal emotionele ontwikkeling in de toekomst.

Als voorbeeld gebruik ik de onderzoekresultaten van POGO. In dit project probeert Philips Design de kloof tussen kinderfantasie en de computer spelenderwijs te overbruggen. Het POGO project wordt gesubsidieerd in het kader van het project ‘experimentele schoolomgeving’ van de Europese commissie, jammer genoeg is het alleen ontwikkeld voor onderzoek. (Philips 2001)

Blijkbaar heeft hun onderzoek wel een trend in gang gezet want uiteindelijk kwam ik op internet OSMO tegen een accessoire die je op je iPad kan gebruiken en die leren stimuleert op verschillende vlakken zoals sociaal emotionele ontwikkeling, creatief denken, kunst en STEM (het engelse acroniem voor wetenschap, technologie, bouwkunde en wiskunde). Er zijn een aantal spellen beschikbaar, waarbij ieder spel andere ontwikkelingen stimuleert. En de toepassingen worden niet alleen in huisgebruik maar ook in schoolomgevingen aangeraden.

screen-shot-2016-10-04-at-9-59-17-pm

De spellen stimuleren logica, probleemoplossend vermogen, ruimtelijk inzicht en het ontwikkelen van sociale vaardigheden en kritisch denkvermogen. Ze helpen kinderen bij spelling, tekenen en rekenen. Al deze positieve educatieve aspecten zorgen ervoor dat kinderen zelfvertrouwen krijgen door de positieve resultaten. En daar wordt ik nou heel enthousiast van, want niet alleen de technologie is 10 jaar verder ook ik ben ondertussen moeder van 2 jongens.

Ook in ons huishouden hebben de interactieve spelmaterialen onbewust zijn intrede gedaan, mijn zoon heeft voor zijn 5e verjaardag het getallenrobot spel gekregen van Tiptoi®, waar hij interactief spelletjes mee kan doen. Hij leert hierdoor welke vormen er zijn, welke cijfers er zijn en hij leert zelfs rekenen.De elektronische intelligentie biedt kinderen de mogelijkheid om boeken en spellen helemaal zelfstandig steeds weer opnieuw te beleven. De boeken die hij met de Tiptoi® pen kan ontdekken zijn onderdeel van een innovatief leersysteem waarmee kinderen spelenderwijs de wereld ontdekken. Als het kind met de stift op een afbeelding of tekst tipt, klinken er bijbehorende geluiden, gesproken tekst of muziek.

screen-shot-2016-10-05-at-09-49-31

Steeds meer interactieve leermaterialen veroveren duidelijk onze huidige manier van spelen en leren, en er is in de afgelopen 10 jaar een positieve ontwikkeling te zien. De iPad en computer zijn niet meer weg te denken uit onze dagelijkse maatschappij en ondanks dat het niet altijd goed is om je kind te lang naar de iPad te laten kijken, zijn er ook onderdelen die samenwerken met de iPad en die je kind stimuleren in het leren en ontwikkelen van de creativiteit en de sociaal emotionele ontwikkeling.  Zoals ik in mijn scriptie in 2006 al aangaf, zorgen alle huidige interactieve spelmaterialen ervoor dat onze kinderen duidelijk sociaal ontwikkeld en creatief gestimuleerd worden. Ik hoop dat ik over 10 jaar nog eens een blog kan schrijven, waarin we zien wat de impact is van de interactieve spelmaterialen op onze kinderen als die volwassen zijn.